ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ: Πιστοποίηση του Ελληνικού βαμβακιού

ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ: Πιστοποίηση του Ελληνικού βαμβακιού

A- A+
This article is not available in the language you have selected and thus we are showing its original version. You can use Google Translate to translate it.
Η πιστοποίηση του Ελληνικού βαμβακιού σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα αποτελεί για μας άμεση προτεραιότητα, γι αυτό στείλαμε στη Διεπαγγελματική βάμβακος την παρακάτω επιστολή. Η ανταπόκριση ήταν άμεση και ελπίζουμε σύντομα να έχουμε εξελίξεις:
Προς τον Πρόεδρο
Της Διεπαγγλεματικής Οργάνωσης Βάμβακος
Κομοτηνή 09.03.2017
Αγαπητέ κ. Πρόεδρε,
Σας απευθύνω αυτή την επιστολή γιατί γνωρίζω την προσπάθεια που καταβάλλετε και εσείς και όλο το ΔΣ της διεπαγγελματικής για την αναβάθμιση του Ελληνικού βαμβακιού και την πρόσδοση υπεραξίας σε αυτό.
Θεωρώ ότι ένα από τα βασικά θέματα των τελευταίων ετών για όλα σχεδόν τα αγροτικά προϊόντα είναι η πιστοποίηση τους ότι παράχθηκαν με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές, ότι έλαβαν δηλαδή υπόψη τους κατά την παραγωγή το περιβάλλον, την κοινωνία και τον ίδιο τον αγρότη. Τα πιστοποιημένα αγροτικά προϊόντα απευθύνονται σε πιο ευαισθητοποιημένους και απαιτητικούς καταναλωτές, το ποσοστό των οποίων συνεχώς αυξάνεται.
Και στο βαμβάκι η τάση της πιστοποίησης γίνεται κάθε μέρα πιο ορατή. Πολλά συστήματα πιστοποίησης (όπως Fair Trade, Cotton made in Africa κλπ) ανταγωνίστηκαν μεταξύ τους. Τελικά αυτό που κυριάρχησε στην παγκόσμια αγορά είναι το Better Cotton Initiative (BCI), και τα περισσότερα από τα υπόλοιπα καθώς και διάφορα εθνικά συστήματα, όπως αυτά της Αυστραλίας και Βραζιλίας, πιστοποιούνται ότι είναι συμβατά με το BCI. Στον παρακάτω χάρτη φαίνεται ποιες χώρες έχουν ήδη πιστοποίηση BCI. Βλέπουμε πως είναι όλες οι βασικές βαμβακοπαραγωγές χώρες, όπως ΗΠΑ, Κίνα, Αυστραλία, Ινδία, Βραζιλία, Τουρκία κλπ.
Η ζήτηση ξεκινά από τα γνωστά brands, που πωλούν στους τελικούς καταναλωτές και κάνουν διαφημιστικές καμπάνιες για το sustainability των προϊόντων τους και πηγαίνοντας την παραγωγική αλυσίδα προς τα πίσω, φτάνουν στα κλωστήρια που ψάχνουν για πιστοποιημένο βαμβάκι BCI. Παρακάτω είναι ένας πίνακας με μερικά μόνο brands και τους στόχους που έχουν, σε ποιο έτος δηλαδή θα χρησιμοποιούν πόσο BCI βαμβάκι.
IKEA:                2015       100%
Levi Strauss 2020         75%
M&S                 2020         70%
Adidas             2018       100%
H&M                2020       100%
Nike                 2020       100%
Και πάρα πολλές άλλες εταιρείες.
Η παραγωγή πιστοποιημένου BCI το 2020 υπολογίζεται στους 4 εκατομμύρια τόνους ή 17,5% της παγκόσμιας παραγωγής.
Η Ελλάδα δυστυχώς είναι μέχρι στιγμής έξω από αυτήν την πολύ σημαντική εξέλιξη. Το 2020, χρονιά ορόσημο για τις περισσότερες γνωστές εταιρείες ρούχων που θα στραφούν ολοκληρωτικά στο BCI, είναι πολύ κοντά, και εμείς αν δεν κάνουμε κάτι, θα μείνουμε έξω από αυτήν την διαρκώς αυξανόμενη και πιο απαιτητική αγορά, περιοριζόμενοι στην αγορά των «παρακατιανών» βαμβακιών. Και είναι κρίμα γιατί στην Ελλάδα η παραγωγή βαμβακιού πληροί πάνω από το 90% των προϋποθέσεων του συστήματος για την πιστοποίηση. Για παράδειγμα σε μας δεν υπάρχει παιδική εργασία ή εργασία από έγκυες γυναίκες, σε αντίθεση με διάφορες αφρικανικές ή ασιατικές χώρες που έχουν τέτοια προβλήματα και παρ’ όλα αυτά κάνουν τις απαιτούμενες προσαρμογές για να πιστοποιηθούν.
Εμείς σαν εταιρεία ήρθαμε σε επαφή με τον Οργανισμό του BCI, για να δούμε αν μπορούμε να ξεκινήσουμε την διαδικασία πιστοποίησης. Η απάντηση ήταν ότι για διαφόρους λόγους δεν πιστοποιούνται μεμονωμένες εταιρείες, αλλά εθνικοί φορείς.
Πιστεύουμε ότι από κάθε άποψη η ΔΟΒ είναι ο κατάλληλος φορέας. Θα έπρεπε κατά τη γνώμη μας η επαφή με το BCI να ξεκινήσει άμεσα, ώστε να καλύψουμε όσο είναι δυνατόν τον χαμένο χρόνο. Στην προσπάθεια αυτή είμαστε στη διάθεση σας να βοηθήσουμε, μιας και έχουμε κάνει αρκετή προεργασία.
Ξέρουμε ότι κάποιοι από τον κόσμο του βαμβακιού στην Ελλάδα θα ρωτήσουν «μα αφού το βαμβάκι μας πωλείται σχετικά εύκολα στο εξωτερικό, γιατί να μπούμε σε αυτή τη διαδικασία»;
Αντί για δική μου απάντηση σας παραθέτω τα λόγια του γνωστού Αμερικανού οικονομολόγου του βαμβακιού του καθηγητή O.A. Cleveland. Τη 1/4/2016 θεωρούσε τη συζήτηση περί βιωσιμότητας «χωρίς νόημα» με σκοπό να θίξει το αμερικανικό βαμβάκι που δεν ήταν πιστοποιημένο και καλούσε τους Αμερικάνους καταναλωτές να προτιμήσουν τη Nike, που χρησιμοποιεί αμερικανικό βαμβάκι αντί την Adidas που θέλει μόνο BCI ( http://agfax.com/2016/04/01/cleveland-on-cotton-2/ ). 11 μήνες αργότερα οι ΗΠΑ μπήκαν στο πρόγραμμα BCI, η Nike είναι από τους βασικούς υποστηρικτές του BCI, και ο Cleveland στα 24/2/2017 γράφει: «Από το BCI μόνο πλεονεκτήματα μπορεί να έχει το αμερικανικό βαμβάκι… Τους χρειαζόμαστε περισσότερο από ότι μας χρειάζονται αυτοί» ( https://agfax.com/2017/02/24/cleveland-on-cotton-usdas-wild-guessing-cottons-problem-and-bci-possibilities/ ).
Ο κόσμος αλλάζει με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Πρέπει να αλλάξουμε και εμείς.
Με εκτίμηση
Θρακικά Εκκοκιστήρια Α.Ε.

Tags

newsletter

Subscribe to our daily newsletter