Η βαμβακοκαλλιέργεια στη Ελλάδα στις νέες συνθήκες
Η βαμβακοκαλλιέργεια στη Ελλάδα στις νέες συνθήκες

Η βαμβακοκαλλιέργεια στη Ελλάδα στις νέες συνθήκες

A- A+
This article is not available in the language you have selected and thus we are showing its original version. You can use Google Translate to translate it.

Η ομιλία του Σ. Κουρούδη στις 13 Σεπτεμβρίου 2017 στις Φέρες στην ημερίδα για το βαμβάκι:

Αγαπητοί φίλοι,

Η εταιρεία μας, τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια, συμπληρώνουν αυτές τις ημέρες 45 χρόνια ζωής. Γι’ αυτό επιτρέψτε μας να ξεκινήσουμε λέγοντας λίγα λόγια για εμάς πριν περάσουμε σε αυτό που κυρίως μας ενδιαφέρει, το βαμβάκι.

Τα εκκοκκιστήρια μας έγιναν το 1972, 10 χρόνια πριν μπούμε στην ΕΟΚ, από 2 Σουφλώτες, τον Ηλία Κουρούδη και τον αείμνηστο Θανάση Κίτσιο, ενώ τώρα στη διοίκηση της επιχείρησης είναι ήδη η τρίτη γενιά. Για πολλά χρόνια ήταν το μοναδικό εκκοκκιστήριο στην περιφέρεια μας. Το επόμενο ήταν στις Σέρρες. Ξεκίνησε με μια μικρή μονάδα για τα λίγα βαμβάκια χειροσυλλογής εκείνης της εποχής, και σήμερα λειτουργεί 3 μεγάλα και σύγχρονα εκκοκκιστήρια σε Έβρο και Ροδόπη. Επεξεργάζονταν τότε μόνο 2.000 τόνους σύσπορο βαμβάκι, τώρα τα μισά βαμβάκια της Θράκης, ενώ πρόσφατα ο γνωστός οίκος αξιολόγησης Grant Thornton κατέταξε τα Θρακικά εκκοκκιστήρια μέσα στις 175 εταιρείες που θα αποτελέσουν τον βασικό μοχλό για την επιστροφή της Ελλάδας στον ενάρετο κύκλο της οικονομίας και δέχονται τις πιέσεις των τραπεζών για να μας δανειοδοτήσουν.

Χαιρόμαστε λοιπόν που γιορτάζουμε φέτος μαζί σας τα 45α γενέθλια μας και φιλοδοξούμε να τα γιορτάζουμε κάθε χρόνο και για πολλά ακόμα χρόνια εδώ μαζί σας, καθιερώνοντας το έτσι σιγά-σιγά σαν τη γιορτή του βαμβακιού!

Στα χρόνια αυτά είδαμε πολλά εκκοκκιστήρια να γίνονται στην περιφέρεια μας, τα οποία σχεδόν όλα ή έκλεισαν ή άφησαν για μεγάλο διάστημα απλήρωτο τον κόσμο. Ακόμη και φέτος έκλεισε ένα εκκοκκιστήριο στο νομό Σερρών που έπαιρνε βαμβάκια και από την περιοχή μας. Εμείς περηφανευόμαστε να λέμε ότι όλα αυτά τα χρόνια δεν αφήσαμε ούτε ένα ευρώ απλήρωτο, ότι δεν καθυστερήσαμε τις υποχρεώσεις μας για ούτε μια μέρα. Και στον δρόμο αυτό θέλουμε να συνεχίσουμε.

Ξέρουμε ότι δεν ήμασταν οι πιο ευχάριστοι από τους εκκοκκιστές. Δεν κάναμε τραπέζια και γλέντια όπως άλλοι συνάδελφοι μας. Από τη πρώτη μέρα αρχή της επιχείρησης ήταν να βλέπουμε τον βαμβακοπαραγωγό σαν συνεργάτη, να τον αντιμετωπίζουμε όπως φερόμαστε στους άλλους συνεργάτες μας είτε είναι μεγάλα κλωστήρια είτε είναι τράπεζες κλπ. και όχι χαρίζοντας καθρεφτάκια. Δεν δίναμε υποσχέσεις μόνο για να τους ξεγελάσουμε, και αν τα πράγματα πηγαίνουν καλά οκ, αν έχουμε όμως εμείς προβλήματα τότε να την πληρώσει ο αγρότης. Εμείς θάλαμε ο παραγωγός να είναι σίγουρος πως ότι του έχουμε πει θα τηρηθεί με ευλάβεια. Σκληροί στις διαπραγματεύσεις, αλλά αξιόπιστοι. Τόσο με τους γεωργούς όσο και με όλους όσους συνεργαζόμαστε.

Και πιστεύω ότι αυτό το πετύχαμε. Προς όφελος και των δύο πλευρών, και της δικής μας και των βαμβακοπαραγωγών. Ξέρετε, υπάρχει ένα αλάνθαστο κριτήριο για το αν ένα εκκοκκιστήριο είναι σωστό στις συναλλαγές του: Πως πήγε η βαμβακοκαλλιέργεια στην περιοχή του. Εμείς λέμε ότι επί των ημερών μας το βαμβάκι σε Ροδόπη και Έβρο ξεκίνησε από το μηδέν και έφτασε να είναι όσο σε Λάρισα και Καρδίτσα μαζί. Όταν επομένως εμφανίζονται διάφοροι «σωτήρες» από μακριά, ρωτήστε τους γιατί στους νομούς τους  η καλλιέργεια περιορίστηκε τόσο ή και εξαφανίστηκε;

Ναι δεν ήμασταν οι πιο αγαπητοί. Αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Αν θέλεις να είσαι leader στον κλάδο σου και να αποτελείς εγγύηση για το μέλλον, απαιτούνται άλλα χαρακτηριστικά. Ποια είναι αυτά;

  • Να σε διακρίνει επαγγελματισμός, σοβαρότητα, συνέπεια
  • Να βλέπεις μακριά και να έχεις άποψη για το πως θα προλάβεις τις εξελίξεις
  • Να τολμάς να καινοτομείς

Με αυτά σαν ευαγγέλιο κινηθήκαμε και καταφέραμε:

  1. Οι πωλήσεις μας να είναι η δύναμη μας. Θεωρούμαστε μέσα στους 2-3 πιο αξιόπιστους εξαγωγείς βαμβακιού και οι πιο μεγάλοι εμπορικοί οίκοι που εμπορεύονται ελληνικό βαμβάκι να συνεργάζονται μόνο με εμάς τους 2-3.
  2. Να είμαστε επίσης στους 2-3 που χρηματοδοτούν οι τράπεζες και έτσι οι πληρωμές των παραγωγών να μην εξαρτώνται από το πότε και πόσο θα πουλήσουμε, κάτι που στην εποχή της κρίσης φάνηκε πολύ καθαρά.
  3. Στον τομέα της καινοτομίας η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα θεωρεί πως ότι καινούριο έγινε στο χώρο των εκκοκκιστηρίων τα τελευταία 30 χρόνια ξεκίνησε από εμάς:
  • Στην εμπορία είμασταν οι πρώτοι που ξεκινήσαμε τις εξαγωγές στη Τουρκία και που πριν λίγα χρόνια κάναμε στροφή στους μεγάλους εμπορικούς οίκους.
  • Οι πρώτοι που αναπτύξαμε σύστημα ποιοτικού ελέγχου και ταξινόμησης του εκκοκκισμένου, ώστε οι πελάτες μας να είναι εξασφαλισμένοι για το τι αγοράζουν.
  • Σε ζητήματα περιβάλλοντος είμασταν οι πρώτοι που από τη δεκαετία του 90 ακόμη πήραμε ISO, παρήγαμε βιολογικό βαμβάκι, παρήγαμε ενέργεια από βιομάζα, πήραμε το πρώτο βραβείο του υπουργείου ανάπτυξης για την περιβαλλοντική πολιτική μας κλπ.

Ξέρουμε όμως πως ότι έγινε στο παρελθόν δεν αποτελεί εγγύηση για το μέλλον. Σε ένα κόσμο που μεταβάλλεται συνεχώς και στις ημέρες μας με πολύ μεγάλη ταχύτητα, πρέπει και εμείς συνεχώς να προβλέπουμε τις εξελίξει και να κινούμαστε ανάλογα. Ας δούμε λοιπόν ποιες είναι οι εξελίξεις.

Πως διαμορφώνονται οι εξελίξεις στον κόσμο του βαμβακιού

  1. ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ

Πότε η οικονομία μιας χώρας δεν ήταν τόσο συνδεδεμένη με την παγκόσμια αγορά, όσο σήμερα. Όλος ο πλανήτης είμαστε τελικά πράγματι ένα παγκόσμιο χωριό. Για να αναφέρω ένα ενδεικτικό παράδειγμα: Έγινε λίγο πριν τα τελευταία Χριστούγεννα το τρομοκρατικό χτύπημα στη Γαλλία και για λόγους ασφαλείας η Γαλλία έβγαλε εκτός λειτουργίας τα πυρηνικά της εργοστάσια.  Έπρεπε να κάνει εισαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και έκανε και από την Ελλάδα. Έτσι άρχισε να λειτουργεί και το εργοστάσιο της ΔΕΗ στη Κομοτηνή, που ήταν επί μήνες κλειστό.,

Το ίδιο συμβαίνει και με το βαμβάκι. Μας ζητά κάποιος έμπορος μια τιμή για το βαμβάκι μας και όταν του λέμε μας απαντά «μα το Αφρικάνικο κάνει τόσο, το Συριακό τόσο, το Βραζιλιάνικο τόσο κλπ.». Ή κάτι που είναι και επίκαιρο, γίνεται ένας τυφώνας στις ΗΠΑ, ή οι μουσώνες φέρνουν βροχή στην Ινδία και αμέσως αυτό έχει επίπτωση στο χρηματιστήριο βάμβακος, κάτι που αλλάζει και τη τιμή του συσπόρου εδώ σε μας.

Ή ακόμα οι μεγάλες διακυμάνσεις της ισοτιμίας του δολαρίου με το Ευρώ σαν αποτέλεσμα των διαφόρων εκλογικών αναμετρήσεων και της γεωπολιτικής αβεβαιότητας μετά την επικράτηση Τράμπ και το Brexit. Η ισοτιμία όμως αυτή έχει πολύ μεγάλη επίδραση στη τιμή του βαμβακιού.

Επίσης οι πληροφορίες διαχέονται μέσω της τεχνολογίας ταχύτατα. Ανεβάσαμε στο twitter φωτογραφίες από τη χαλαζόπτωση στον Βόρειο Έβρο και μέσα σε λεπτά είχαν αναπαραχθεί στις περισσότερες χώρες του κόσμου.

Έτσι λοιπόν είμαστε υποχρεωμένοι να παρακολουθούμε συνεχώς τι γίνεται παγκόσμια στην παραγωγή και εμπορία βαμβακιού και να κινούμαστε ανάλογα. Πρέπει πρώτα απ’ όλα να αποφασίσουμε που κατατάσσουμε τη χώρα μας. Βαμβάκι παράγουν κοντά στις 100 χώρες από τις πιο προηγμένες όπως οι ΗΠΑ και η Αυστραλία, μέχρι τις πιο φτωχές ασιατικές και αφρικανικές χώρες. Εμείς που θέλουμε να ανήκουμε; Άποψη μας είναι ότι πρέπει οπωσδήποτε να προσανατολιστούμε στις αναπτυγμένες, με αυτές να ανταγωνιζόμαστε, αν θέλουμε το βαμβάκι μας να έχει μια υπεραξία και να απευθύνεται στις πιο απαιτητικές αγορές, που πληρώνουν και παραπάνω.

  1. ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

Οι μεγάλες ανακατατάξεις που γίνονται στον κόσμο, δεν μπορούσαν να μην επηρεάσουν και την ΕΕ. Έτσι έχουμε και σε αυτήν μεγάλες αλλαγές,  που τα αποτελέσματα τους στο βαμβάκι δεν θα αργήσουμε να τα δούμε, ενώ κάποια διαφαίνονται ήδη:

Ι. Ο Ευρωπαίος επίτροπος προϋπολογισμού Έτινγκερ, στην επίσκεψη του στην Αθήνα στα μέσα Ιουλίου δήλωσε ότι το Brexit θα φέρει αναγκαστικά αλλαγές στις αγροτικές επιδοτήσεις, μιας και η οικονομική συνεισφορά της Βρετανίας στην ΚΑΠ ήταν αρκετά μεγαλύτερη από τις αγροτικές επιδοτήσεις που λάμβανε.

ΙΙ.  Στις 17 Ιουλίου η ΕΕ μαζί με τη Βραζιλία, δύο από τους μεγαλύτερους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων παγκοσμίως δηλαδή, έκαναν κοινή πρόταση στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ). Η πρόταση εισηγείται ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των μελών του ΠΟΕ μέσω του περιορισμού των στρεβλωτικών για το εμπόριο αγροτικών επιδοτήσεων. Η Κολομβία, το Περού και η Ουρουγουάη εξέφρασαν ήδη τη στήριξή τους στην πρωτοβουλία. Βέβαια η άποψη μας είναι ότι όσο δεν υιοθετεί την πρόταση αυτή η Κίνα, που δίνει τις μεγαλύτερες αγροτικές επιδοτήσεις, ελάχιστα θα αλλάξουν στον ΠΟΕ. Παρόλα αυτά παραμένει η απορία ποια είναι μετά το Brexit η πολιτική της ΕΕ για τις αγροτικές επιδοτήσεις.

ΙΙΙ. Την απορία αυτή θα έχουμε σύντομα την ευκαιρία να την απαντήσουμε αφού από το φθινόπωρο ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις στην ΕΕ για το τι θα γίνει από το 2020 και μετά. Πολύ κρίσιμες διαπραγματεύσεις. Από το Ελληνικό Υπουργείο Γεωργίας έρχονται διαβεβαιώσεις, ότι το βαμβάκι δεν πρόκειται να θιγεί διότι υπάρχει το γνωστό πρωτόκολλο 4. Ας ευχηθούμε να είναι έτσι.

  1. ΕΛΛΑΔΑ

Εδώ δεν χρειάζεται να πούμε πολλά, γιατί ξέρετε την κατάσταση καλύτερα από εμάς. Το κόστος καλλιέργειας αυξήθηκε σημαντικά στα χρόνια της κρίσης, ενώ οι αλλαγές στο φορολογικό και το ασφαλιστικό αφαίρεσαν αγοραστική δύναμη από τους αγρότες. Μια αγοραστική δύναμη απαραίτητη όχι μόνο για το επίπεδο ζωής, αλλά και για τις επενδύσεις που είναι σήμερα αναγκαίες αν θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί.

  1. ΤΙ ΖΗΤΑΕΙ Η ΑΓΟΡΑ

Α. ΠΟΙΟΤΗΤΑ

Όσο αναπτύσσεται η τεχνολογία, τόσο οι απαιτήσεις για ποιοτικό βαμβάκι αυξάνονται. Έχουν αυξηθεί εξάλλου και οι δυνατότητες ελέγχου των τεχνικών χαρακτηριστικών του βαμβακιού. Και το πιο μικρό κλωστήριο έχει πλέον εργαστήριο ποιοτικού ελέγχου που μετρά τα πάντα μπάλα-μπάλα. Έτσι έχει μεγαλώσει η διαφορά τιμής μεταξύ πρώτης ποιότητας και υποδεέστερων βαμβακιών από τη μια και από την άλλη εμείς πρέπει να κάνουμε όλο και πιο αυστηρή ταξινόμηση, γιατί έστω και μια μπάλα να φορτώσουμε διαφορετική από τη συμφωνία, έρχονται πίσω παράπονα και απαιτήσεις γι’ αποζημίωση.

Β. ΒΙΩΣΗΜΟΤΗΤΑ

Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι ο μεγάλος ανταγωνιστής του βαμβακιού μας δεν είναι το αμερικάνικο, το ινδικό ή το βραζιλιάνικο βαμβάκι. Όχι. Ο μεγάλος ανταγωνιστής είναι οι συνθετικές ίνες. Οι πολυεστερικές, που παράγονται από το πετρέλαιο, είναι φτηνές τα τελευταία χρόνια και έχουν κλέψει μερίδια αγοράς από το βαμβάκι, κάτι που ασκεί πίεση στις τιμές του βαμβακιού.

Πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση; Προβάλλοντας στον καταναλωτή τα πλεονεκτήματα του βαμβακιού. Και ποια είναι αυτά; Το ότι είναι ένα φυσικό προϊόν που βγαίνει από τη γη και όχι από το πετρέλαιο όπως είναι οι συνθετικές. Οι συνθετικές σε αντίθεση με το βαμβάκι όταν πεταχτούν δεν θα διαλυθούν αλλά θα μολύνουν  θάλασσες και περιβάλλον.

Και το βαμβάκι όμως έχει κατηγορηθεί για πολλά. Για κατάχρηση των υδάτινων πόρων, για υπερβολική χρήση ζιζανιοκτόνων και χημικών γενικότερα, αλλά και για κοινωνικά ζητήματα όπως καταναγκασμένη εργασία, παιδική εργασία κλπ.

Για να κερδίσουμε επομένως τον συνειδητοποιημένο καταναλωτή που είναι διατεθειμένος να πληρώσει κάτι παραπάνω, πρέπει να του αποδείξουμε ότι κατά την παραγωγή του βαμβακιού, λάβαμε υπόψη μας το περιβάλλον, τον παραγωγό αλλά και την κοινωνία. Να είναι πιστοποιημένο δηλαδή ότι παράχθηκε με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές.

«Βιωσιμότητα» είναι κάτι που θα ακούμε όλο και πιο συχνά στο μέλλον. Αλλά δεν πρέπει να μας φοβίζει  γιατί εμείς μπορούμε να τη πετύχουμε πολύ πιο εύκολα από ότι άλλες ασιατικές ή αφρικανικές βαμβακοπαραγωγές χώρες, που για να πιστοποιηθούν πρέπει να κάνουν πολύ μεγαλύτερες προσαρμογές από ότι εμείς.

Ήδη έχει δημιουργηθεί μια μεγάλη αγορά γύρω από το πιστοποιημένο. Η ζήτηση ξεκινά από τις γνωστές εταιρείες ρούχων, που πωλούν στους τελικούς καταναλωτές και κάνουν διαφημιστικές καμπάνιες για τη βιωσιμότητα των προϊόντων τους και πηγαίνοντας την παραγωγική αλυσίδα προς τα πίσω, φτάνουν στα κλωστήρια που ψάχνουν για πιστοποιημένο βαμβάκι. Το 12% της παγκόσμιας παραγωγής βαμβακιού είναι πιστοποιημένο, ενώ το 2020 θα είναι πάνω από 20%. Η Ελλάδα δεν επιτρέπεται να μείνει έξω από αυτήν την εξέλιξη.

  1. ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ

Αν η «βιωσιμότητα» είναι η μια έννοια που θα απασχολεί τη γεωργία μας όλο και πιο συχνά στο μέλλον, η άλλη είναι η «γεωργία ακριβείας».

Γεωργία ακριβείας είναι η χρήση της επιστήμης και της τεχνολογίας στον αγροτικό τομέα. Στις αναπτυγμένες χώρες εφαρμόζεται εδώ και χρόνια, αλλά και εκεί εξελίσσεται με αλματώδεις ρυθμούς. Όλοι οι τεχνολογικοί κολοσσοί (Microsoft, Monsanto κλπ.) ασχολούνται εντατικά με αυτήν. Το Bloomberg εκτιμά ότι το 2015 επενδύθηκαν 25 δισεκατομμύρια δολάρια στη γεωργία ακριβείας.

Στην Ελλάδα γίνονται προς στιγμήν ερευνητικά έργα στον τομέα. Πραγματικές εφαρμογές έχουν γίνει σε μικρή έκταση σε άλλες καλλιέργειες όπως ελιά, φασόλια, αμπέλια πατάτες. Στο βαμβάκι δεν είχε γίνει μέχρι πέρυσι κάτι, παρόλο που σε Αμερική, Αυστραλία και πρόσφατα στη Βραζιλία έχουν προχωρήσει πολύ.

Οι εφαρμογές που έχουν αναπτυχθεί διεθνώς είναι πολλές και τα οφέλη τεράστια. Από τρακτέρ που με χαρτογράφηση και GPS μπορούν να κινούνται μόνα τους μέρα-νύχτα μέχρι βαμβακοσυλλεκτικές που μετρώντας τις στρεμματικές αποδόσεις ανά τετραγωνικό μέτρο βοηθούν να γίνει η καλλιέργεια πιο στοχευμένη. Και τέλος εικόνες από δορυφόρους και στοιχεία από μετεωρολογικούς σταθμούς και αισθητήρες βοηθούν ώστε στην άρδευση να μη πηγαίνει ούτε 1 κυβικό χαμένο, αλλά και να γίνεται πιο σωστή λίπανση και καταπολέμηση ασθενειών.

Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι αυτός είναι ο μόνος δρόμος αν θέλουμε να πετύχουμε αύξηση της παραγωγής και μείωση του κόστους καλλιέργειας.

Τι πρέπει να γίνει

Μετά από όλα τα παραπάνω, τι πρέπει να γίνει;

Επιβάλλεται να επενδύσουμε σημαντικά

  • στην ποιότητα,
  • στην παραγωγή πιστοποιημένου βιώσιμου βαμβακιού
  • και στη γεωργία ακριβείας
  • μέσα σε ένα αβέβαιο παγκόσμιο περιβάλλον,
  • όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση ψάχνει τα χρήματα για τις αγροτικές επιδοτήσεις
  • και το Ελληνικό κράτος ακόμα και να είχε τη διάθεση δεν έχει τους πόρους να βοηθήσει στοιχειωδώς σε αυτή την κατεύθυνση.

Επομένως πόσο εύκολο είναι να γίνει κάτι τέτοιο; Καθόλου εύκολο. Πρέπει να το πάρουμε όμως απόφαση: Τα εύκολα τελείωσαν. Θα είναι ένας δύσκολος δρόμος. Θα είναι όμως ακόμα δυσκολότερα τα πράγματα αν δεν κάνουμε τίποτα, αν δεν εξελιχθούμε, όταν στον υπόλοιπο κόσμο οι αλλαγές τρέχουν με πολύ γρήγορο ρυθμό. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει νομοτελειακά στο τέλος της καλλιέργειας, στον μαρασμό του αγροτικού τομέα στην Ελλάδα τελικά.

Πως προχωράμε λοιπόν; Το κράτος δεν μπορεί, οι τράπεζες έκλεισαν τις κάνουλες χρηματοδότησης και εύρωστες συνεταιριστικές οργανώσεις με δικά τους κεφάλαια όπως στις άλλες αναπτυγμένες χώρες δεν υπάρχουν.

Υπάρχει ένα τεράστιο κενό.

Εδώ βλέπουμε εμείς το νέο ρόλο της εταιρείας μας. Σαν leader του κλάδου στην περιφέρεια πιστεύουμε ότι σε μας πέφτει η ευθύνη να καλύψουμε αυτό το κενό και να παίξουμε το ρόλο του ενδιάμεσου. Επενδύσεις και πρωτοβουλίες που δεν μπορεί να πάρει ο κάθε παραγωγός μεμονωμένα να τις πάρουμε εμείς.

Δεν το κάνουμε μόνο γιατί το βλέπουμε σαν υποχρέωση μας να βοηθήσουμε αυτούς που τόσα χρόνια μας στήριξαν. Το κάνουμε κυρίως ανταποδοτικά. Μόνο αν γίνει ανταποδοτικά μπορεί να είναι επωφελές για όλες τις πλευρές και άρα να είναι βιώσιμο οικονομικά και να διατηρηθεί για πολλά χρόνια.

Το κάνουμε επίσης γιατί είμαστε ντόπιοι και επενδύουμε εδώ. Δεν έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας «καλά όσο υπάρχει βαμβάκι αγοράζουμε, αν λιγοστέψει φεύγουμε». Μας ξέρετε και σας ξέρουμε και αναγκαστικά θα πορευτούμε παρέα. Υπάρχουμε ήδη 45 χρόνια και θέλουμε να συνεχίσουμε για πολύ περισσότερα.

Το κάνουμε τέλος γιατί έχουμε την τάση να δοκιμάζουμε καινούρια πράγματα. Η καινοτομία ήταν πάντα βασικά συστατικό της φυσιογνωμίας της επιχείρησης μας, ήταν αυτό που μας ξεχώριζε από τους άλλους.

Έτσι το τελευταίο διάστημα ξεκινήσαμε πολλά νέα προγράμματα, τα πιο πολλά από τα οποία γίνονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και όχι μόνο στο βαμβάκι. Τα περισσότερα μετά από μια δοκιμαστική χρονιά στη Ροδόπη τα τρέχουμε την επόμενη και στον Έβρο.

Τι κάνουμε καινούριο

Οι παρεμβάσεις μας είναι σε 3 τομείς.

  1. Χρηματοοικονομικά εργαλεία
  2. Προστιθέμενη αξία στο βαμβάκι
  3. Μέτρα για αύξηση παραγωγής, μείωση κόστους καλλιέργειας και βελτίωση ποιότητας

Ας τα δούμε αναλυτικά:

  1. ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ

Ένα μεγάλο πρόβλημα μετά το ξέσπασμα της κρίσης είναι η χρηματοδότηση της καλλιέργειας, μιας και οι εταιρείες σπόρων και εφοδίων δεν κάνουν τις πιστώσεις πλέον που έκανα παλαιότερα.

Η χρηματοδότηση γίνεται είτε με τραπεζική συμβολαιακή, είτε με επιταγές Νοεμβρίου της εταιρείας μας.

  • Τραπεζική Συμβολαιακή

 Συνεργαζόμαστε με 3 τράπεζες: Alpha, Εθνική και Πειραιώς. Ο ενδιαφερόμενος παραγωγός παίρνει κάρτα με την οποία μπορεί να πάρει ότι χρειάζεται για την καλλιέργεια μέχρι το ύψος του εγκεκριμένου ποσού. Δεν υπάρχει κανένα ενέχυρο, πέραν της υποχρέωσης του να φέρει το βαμβάκι του σε εμάς. Δεν θα πούμε πολλά γιατί αυτό είναι το πιο γνωστό κομμάτι. Μόνο δύο επισημάνσεις:

Α) ο ανταγωνισμός περισσοτέρων Τραπεζών οδήγησε ήδη σε μείωση της γραφειοκρατίας και σε νέες παροχές όπως να μπορεί κάποιος να χρησιμοποιεί την κάρτα και για άλλες δαπάνες όπως γεωτρήσεις, γεωργικά εργαλεία κλπ.

Β) Ενώ στην αρχή οι παραγωγοί ήταν διστακτικοί, λόγω κακής εμπειρίας με τις τράπεζες παλαιότερα, χρόνο με τον χρόνο όλο και περισσότεροι βγάζουν κάρτα και χρηματοδοτούν έτσι την καλλιέργεια τους. Άλλωστε η χρηματοδότηση γίνεται με όρους πολύ ευνοϊκότερους από ότι χρηματοδοτούνται άλλοι επιχειρηματικοί κλάδοι. Όχι μόνο για το επιτόκιο, αλλά κυρίως διότι δεν απαιτούνται πρόσθετες εξασφαλίσεις.

  • Δικές μας επιταγές

Για όσους παραγωγούς δεν βγάζουν κάρτα για οποιοδήποτε λόγο, μπορούμε να δώσουμε επιταγές Νοεμβρίου. Με αυτές μπορούν να πάνε σε όλα τα καταστήματα γεωργικών εφοδίων για τις προμήθειες τους. Έχουμε συνεννοηθεί με όλες τις εταιρείες, οι οποίες με χαρά δέχονται τις επιταγές μας.

Εμείς επιλέξαμε να μη μπούμε στην προμήθεια εφοδίων αλλά να χρηματοδοτήσουμε τους παραγωγούς να πάνε και να αγοράσουν από τα καταστήματα εφοδίων της αρεσκείας τους. Άρα με δυνατότητα επιλογής, με πλήρη διαφάνεια τόσο ως προς τις τιμές όσο και ως προς τις ποσότητες και με την εξυπηρέτηση που μπορεί να προσφέρει ο γεωπόνος της αρεσκείας τους.

  • Συμπληρωματική ασφάλιση παραγωγών

Για πρώτη φορά στον τομέα της Βαμβακοκαλλιέργειας στην Ελλάδα, τα ΘΡΑΚΙΚΑ ΕΚΚΟΚΚΙΣΤΗΡΙΑ σε συνεργασία με την INTERAMERICAN, εξασφαλίζουν στους συνεργαζόμενους παραγωγούς τους το πλεονέκτημα της πρόσθετης Ιδιωτικής Ασφάλισης της παραγωγής τους από φυσικά φαινόμενα, στην πραγματική αξία της παραγωγής και σε ομαδικό προνομιακό κόστος.

Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην ΕΕ, όπου οι αγρότες ασφαλίζουν υποχρεωτικά την παραγωγή τους σε κρατικό φορέα, τον ΕΛΓΑ. Το πρόγραμμα μας αποζημιώνει το κομμάτι της ζημιάς, που δεν καλύπτει ο ΕΛΓΑ.

Τα πλεονεκτήματα του προγράμματος είναι ότι πέρα από την αποζημίωση για το κομμάτι που δεν καλύπτει ο ΕΛΓΑ, εξασφαλίζεται από τα Θρακικά η πραγματική αξία της παραγωγής, το κόστος είναι πολύ χαμηλό λόγω ομαδικού ασφαλιστηρίου, η αποζημίωση γίνεται άμεσα από την Interamerican, χωρίς να περιμένουμε την αποζημίωση από τον ΕΛΓΑ, ενώ οι διαδικασίες είναι πολύ εύκολες γιατί γίνονται όλες από τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια.

Συγκεκριμένα:

Η παραγωγή ασφαλίζεται για ποσό 150 €/στρέμμα στα ποτιστικά και 85 €/στρέμμα στα ξερικά.

Τα ΘΡΑΚΙΚΑ ΕΚΚΟΚΙΣΤΗΡΙΑ αφενός έκλεισαν ένα προνομιακό ομαδικό τιμολόγιο με την INTERAMERICAN, αφετέρου επιδότησαν φέτος το ασφάλιστρο, οπότε κόστος ήταν:

1 €/στρέμμα για όσους είναι στη πιστοποίηση Fibermax ή στο πρόγραμμα ΕΛΠΙΔΑ.

1,5 €/στρέμμα για τα υπόλοιπα.

Οι παραγωγοί δεν χρειάζεται να πληρώσουν στην αρχή τίποτα. Το ασφάλιστρο (1 ή 1,5 €/στρέμμα), θα κρατηθεί από την παραγωγή όταν παραδώσουν τα βαμβάκια.

  • Κλείσιμο τιμών μέσω χρηματιστηρίου

Αυτή είναι κάτι πρωτοποριακό, μια δυνατότητα που μόνο τα εκκοκκιστήρια μας δίνουν την Ελλάδα. Ένα εργαλείο που μέχρι τώρα μόνο οι Αμερικάνοι και οι Αυστραλοί βαμβακοπαραγωγοί είχαν.

Σε μας ως γνωστόν για 18 μήνες μπορεί κάποιος να κλείνει τη τιμή του βαμβακιού. Από την 1η Ιανουαρίου μέχρι τον Ιούνιο της επόμενης χρονιάς. Πριν από τη σαιζόν με βάση τη χρηματιστηριακή τιμή του Δεκέμβριου ή αφού παραδώσει και πληρωθεί μια προκαταβολή μπορεί να φιξάρει την τιμή όποτε θέλει αργότερα με βάση τη χρηματιστηριακή τιμή του Ιουλίου. Οι βαμβακοπαραγωγοί ενημερώνονται καθημερινά για το ποια είναι η τιμή ημέρας, από email που παίρνουν μαζί με άλλα νέα, ή τηλεφωνώντας στα γραφεία μας. Σύντομα θα έχουν τη δυνατότητα να συνδέονται με το site της εταιρείας μας και να μαθαίνουν και την τιμή αλλά να έχουν και άλλες ουσιαστικές πληροφορίες.

Η σαιζόν 2016/17 ήταν η πρώτη χρονιά που δώσαμε στους συνεργάτες μας αυτή τη δυνατότητα. Η διακύμανση της τιμής ήταν από 10 λεπτά κάτω από την τιμή στην εποχή της συγκομιδής μέχρι 9 λεπτά παραπάνω. Μια συνολική διαφορά δηλαδή μεταξύ υψηλού και χαμηλού 19 λεπτών.

Επειδή ήταν η πρώτη χρονιά και το κάναμε δοκιμαστικά δεν περιμέναμε μεγάλη ανταπόκριση. Παρόλα αυτά το 19% του βαμβακιού που πήραμε κλείστηκε με το σύστημα αυτό σε τιμές υψηλότερες από αυτές της σαιζόν.

Για τη σαιζόν 2017/18 που ξεκινά σε λίγες ημέρες το ενδιαφέρον είναι μεγάλο. Αρκετοί έκλεισαν όταν η τιμή ήταν γύρω στα 50 λεπτά και πάνω. Κάποιοι και από εδώ, τις Φέρες. Αυτές τις ημέρες οι τιμές είναι κάπως πεσμένες, γι’ αυτό και πολλοί προτίθενται να αφήσουν τις τιμές ανοικτές γι’ αργότερα.

Κάποιο λένε «μα αυτό είναι τζόγος». Σε ένα βαθμό είναι. Δυστυχώς τόσο το  βαμβάκι όσο και η ισοτιμία του δολαρίου είναι χρηματιστηριακά προϊόντα και οι διακυμάνσεις τους είναι πολύ μεγάλες γι’ αυτό το λόγο. Ακόμη μεγαλύτερος τζόγος όμως είναι να πει κάποιος ότι εγώ θέλω θα πάρω μόνο την τιμή, που θα είναι αρχές Οκτωβρίου. Και αυτή άλλωστε χρηματιστηριακά υπολογίζεται, και συνήθως είναι πιεσμένη γιατί τότε προσφέρεται το πολύ βαμβάκι σε όλον τον κόσμο.

Επομένως το να μπορεί κανείς να κλείσει την τιμή σε διάστημα 18 μηνών, είναι ένα πολύτιμο εργαλείο, αρκεί να το χρησιμοποιεί κανείς με σύνεση.

  1. ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ ΣΤΟ ΒΑΜΒΑΚΙ

Αν θέλουμε το προϊόν από το οποίο όλοι μας ζούμε να μας αφήνει ένα καλύτερο εισόδημα, θα πρέπει να του δώσουμε μεγαλύτερη αξία.

Δυστυχώς ο ανταγωνισμός των εκκοκκιστηρίων οδηγεί στο να χειροτερεύει η ποιότητα χρόνο με τον χρόνο. Και ακόμη χειρότερα δεν βλέπουμε να βελτιώνεται αυτή η κατάσταση σύντομα, το αντίθετο μάλιστα.

Έτσι για εμάς ο μόνος δρόμος που μένει είναι να παίρνουμε το κοινό βαμβάκι όπως και οι άλλοι, και παράλληλα να δημιουργούμε και μια άλλη κατηγορία βαμβακιού, καλύτερου, που θα αμείβεται και καλύτερα. Και αυτό να αυξάνεται κάθε χρόνο όλο και περισσότερο.

Τι κάνουμε λοιπόν:

  • Πιστοποίηση Fibermax με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές

Για Τρίτη χρονιά φέτος τρέχει το πρόγραμμα αυτό σε συνεργασία με την Bayer  και την Αειφορική, το πιο προηγμένο πρόγραμμα πιστοποίησης βαμβακιού στην Ελλάδα. Φέτος για πρώτη φορά εκτός από τη Ροδόπη ξεκίνησε και στον Νότιο Έβρο.

Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι γιατί σε ελάχιστο διάστημα καταφέραμε να βρούμε πελάτες που το εκτιμούν πολύ, τόσο γιατί είναι πιστοποιημένα από βιώσιμες γεωργικές πρακτικές, όσο και για την ποιότητα του βαμβακιού.

Επειδή όμως ζούμε σε ένα πολύ ανταγωνιστικό κόσμο, πρέπει να είμαστε συνεχώς σε εγρήγορση και να κάνουμε συνέχεια νέα πράγματα, τα οποία θα μας φέρνουν σε καλύτερη θέση από όσους εμπορεύονται παρόμοιο βαμβάκι από όλες τις χώρες του κόσμου.

Έτσι φέτος στα πλαίσια του προγράμματος Fibermax προχωρήσαμε σε 4 νέες ενέργειες.

  1. Ενημερωτικά σεμινάρια παραγωγών
  2. Γεωργία Ακριβείας
  3. Ιχνηλασιμότητα
  4. Παραγωγή έτοιμων ρούχων από το βαμβάκι μας
  • Ενημερωτικά σεμινάρια παραγωγών

Οι εκπαιδεύσεις των παραγωγών έγιναν στα χωριά και σε μικρές ομάδες. Σε αυτές συμμετείχαν όλοι οι παραγωγοί που είναι στο πρόγραμμα Fibermax. Μια έγινε και εδώ στον Λουτρό του Έβρου.

Η εκπαίδευση αφορούσε ζητήματα καλλιέργειας με φιλοπεριβαλλοντικό τρόπο (άρδευση, λίπανση, αντιμετώπιση ασθενειών κλπ.), αλλά και ζητήματα προσωπικής ασφάλειας στα ραντίσματα και τη χρήση χημικών.

Στο τέλος μοιράστηκαν στους παραγωγούς ενημερωτικό υλικό καθώς και ειδικές μάσκες και γάντια.

  • Γεωργία Ακριβείας

Γεωργία ακριβείας είναι να κάνεις την κατάλληλη ενέργεια, στο κατάλληλο μέρος, την κατάλληλη στιγμή, με την κατάλληλη ποσότητα. Άρα ορθές γεωργικές πρακτικές, που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση διαθέσιμων φυσικών πόρων και στη βέλτιστη χρήση των εισροών στη γεωργία. Άρα έχουμε και μείωση κόστους και καλύτερες στρεμματικές αποδόσεις.

Έτσι στα πλαίσια CSF και πιλοτικά για την καλλιεργητική περίοδο βαμβακιού του 2017, για τις περιοχές της Ροδόπης και της Λάρισας, εφαρμόστηκαν συστήματα γεωργίας ακριβείας για την ορθή διαχείριση του νερού κατά την διάρκεια της καλλιέργειας.

Στη Ροδόπη εγκαταστάθηκαν στα χωράφια 6 παραγωγών μετεωρολογικοί σταθμοί και αισθητήρες εδάφους που 24 ώρες το 24ωρο έδιναν συνεχώς στοιχεία, που μπορούσαμε να τα παρακολουθούμε οι ενδιαφερόμενοι είτε από τα computer είτε από τα κινητά μας. Από τα στοιχεία αυτά μπορούσε κάποιος να ξέρει όχι μόνο πότε να ποτίσει, αλλά και με τι ποσότητες.

Τα νέα καινοτόμα αυτά συστήματα εφαρμόστηκαν από τη Bayer σε συνεργασία με τις εταιρείες Farmacon και Neuropublic, που είναι οι πιο γνωστές στον τομέα.

  • Ιχνηλασιμότητα

Αυτό είναι ένα ακόμα βήμα για να πάμε από το ανώνυμο στο επώνυμο βαμβάκι. Την ιχνηλασιμότητα θα την ακούμε όλο και πιο συχνά. Ο τελικός καταναλωτής, ιδίως ο πιο συνειδητός και απαιτητικός, άρα και αυτός που πληρώνει κάτι παραπάνω, θέλει πάντα να ξέρει από πού προέρχεται το προϊόν που αγοράζει. Και στον αγροτικό τομέα η τάση αυτή κερδίζει συνεχώς έδαφος.

Η Olam για παράδειγμα, η εταιρεία που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος έμπορος βαμβακιού στον κόσμο και πέρυσι ήταν ο μεγαλύτερος πελάτης των Θρακικών Εκκοκκιστηρίων, ανακοίνωσε πριν λίγες ημέρες ότι ανέπτυξε μία νέα τεχνολογική πλατφόρμα, ένα εξελιγμένο σύστημα πληροφοριών που σκοπό έχει ακριβώς να βοηθήσει στην ιχνηλασιμότητα των προϊόντων. Μέχρι στιγμής, πάνω από 10.000 αγρότες σε 21 χώρες έχουν εισαχθεί στο σύστημα της OLAM.

Γι’ αυτό και εμείς μπήκαμε δυναμικά στην ιχνηλασιμότητα. Στα πλαίσια του προγράμματος «Πιστοποίηση Fibermax με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές», η ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ανέπτυξε μια εφαρμογή, στην οποία εμφανίζονται όλα τα αγροτεμάχια που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, καθώς και οι αναγκαίες πληροφορίες όπως τι ποικιλία είναι. πότε σπάρθηκε, με πόσο σπόρο κλπ.

Μπορεί ο καθένας σας να μπει είτε από το computer είτε από το έξυπνο κινητό και να βρει ότι πληροφορίες χρειάζεται για το βαμβάκι που παράγεται στα πλαίσια του προγράμματος Fibermax. Πληροφορίες βέβαια που δεν αγγίζουν τα προσωπικά δεδομένα.

  • Παραγωγή έτοιμων ρούχων από το Fibermax βαμβάκι μας

Παρουσιάσαμε στις 21 Ιουνίου 2017 στην Αθήνα στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος TCBL, μια κολεξιόν με έτοιμα ρόυχα.

Τα ρούχα αυτά, που σύντομα θα είναι διαθέσιμα προς πώληση, προέρχονται αποκλειστικά από βαμβάκι παραγωγών της Ροδόπης που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Fibermax. Έγιναν νήμα στην Ελληνική εταιρεία Varvaressos SA, στη Νάουσα, ενώ η κολεξιόν είναι της γνωστής Ελληνίδας σχεδιάστριας Ιωάννας Κουρμπέλα.

Με τον τρόπο αυτό θέλουμε να τονώσουμε και την Ελληνική κλωστοϋφαντουργία να βρει το βηματισμό της και να δημιουργήσει υπεραξία και θέσεις εργασίας. Πως; Μέσα από επώνυμα, καινοτόμα, ποιοτικά, και φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα.

  • Αξιολόγηση Ποικιλιών
  • Golden Fiber – ELPIDA ΣΠΥΡΟΥ

Φέτος για πρώτη χρονιά προχωρούμε στη πιστοποίηση GOLDEN FIBER της ποικιλίας ΕΛΠΙΔΑ της εταιρείας ΣΠΥΡΟΥ.

Την δοκιμάσαμε πέρυσι και είχε πολύ καλά χαρακτηριστικά, οπότε φέτος κάνουμε το επόμενο βήμα. Την παραλαμβάνουμε και εκκοκκίζουμε ξεχωριστά, την πιστοποιούμε και την επιδοτούμε. Το κάνουμε μάλιστα και με παραγωγούς από τον Βόρειο Έβρο.

Είναι και μια πολύ πρώιμη ποικιλία, κάτι που συνήθως χρειάζεται η Θράκη.

  • Αξιολόγηση άλλων ποικιλιών

Μετά την αξιολόγηση και την πριμοδότηση από εμάς του βαμβακιού Fibermax και ELPIDA, ήρθαν και άλλες εταιρείες σπόρων και μας είπαν ότι έχουν και αυτές κάποιες ποικιλίες που είναι καλύτερες τόσο ως προς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, όσο και ως προς την απόδοση σε ίνα. Ανέλαβαν δε να συγκεντρώσουν κάποιες μίνιμουμ ποσότητες από αυτές, να μας τις φέρουν ξεχωριστά, να τις εκκοκκίσουμε και να τις αξιολογήσουμε.

Θεωρούμε λοιπόν ότι είναι θέμα χρόνου να έχουμε δύο ειδών ποικιλίες. Τις κοινές και τις premium, που έχοντας καλύτερα χαρακτηριστικά θα πληρώνονται και καλύτερα.

Οι ενέργειες μας αυτές γίνονται βέβαια παράλληλα με την αξιολόγηση των ποικιλιών βαμβακιού που ξεκίνησε από πέρυσι ο κ. Νταράουσε και το Εθνικό Κέντρο Ταξινόμησης Βάμβακος.

2.3   Εκκόκκιση για λογαριασμό των παραγωγών

Αυτό είναι ίσως το πιο καινοτόμο, αλλά και το πιο ελπιδοφόρο πρόγραμμα που κάνουμε φέτος. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια μικρή ομάδα παραγωγών θα εκκοκκίσει το βαμβάκι της για λογαριασμό της. Αυτό σημαίνει ότι το βαμβάκι τους θα αποθηκευτεί και θα εκκοκκιστεί ξεχωριστά. Οι μπάλες που θα παραχθούν πωλούνται με συμβόλαιο των Θρακικών Εκκοκκιστηρίων, άρα σε καλή τιμή. Η επιχείρηση μας κρατά μια μικρή προμήθεια και το υπόλοιπο ποσό πηγαίνει στους παραγωγούς.

Η τιμή επομένως που θα πάρουν εξαρτάται από τη ποιότητα, την απόδοση σε ίνα και το πότε θα κλείσουν τη τιμή μέσω χρηματιστηρίου.

Επειδή το εκκοκκισμένο είναι δικό τους όλη η ομάδα έδωσε από την αρχή μεγάλο βάρος στη ποιότητα και είμαστε σίγουροι ότι το ίδιο θα γίνει μέχρι την τελική παράδοση. Επίσης ήρθαμε σε επαφή με τις περισσότερες εταιρείες σπόρων, οι οποίες μας είπαν ποιες ποικιλίες τους έχουν μεγαλύτερη απόδοση σε ίνα και έσπειραν αυτές.

Για το πότε θα κλείσουν την τιμή μέσω χρηματιστηρίου, είναι υπόθεση του κάθε παραγωγού ξεχωριστά. Κάποιοι παραγωγοί έκλεισαν ήδη το δολάριο και το χρηματιστήριο βάμβακος μεταξύ 15/2 και 7/3 όταν οι τιμές ήταν υψηλές. Έτσι υπολογίζουμε ότι κάποιο θα πάρουν τιμές κοντά στα 60 λεπτά, γιατί πιστεύουμε ότι η απόδοση σε ίνα θα φτάσει τουλάχιστον το 37%.

Αν θέλουμε ο παραγωγός να έχει ένα καλύτερο εισόδημα και κυρίως να αμείβεται καλύτερα, όταν φέρνει ένα καλύτερο βαμβάκι, αυτός είναι ο μόνος τρόπος.

Επίσης διαπιστώσαμε με πολύ μεγάλη ευχαρίστηση, ότι όταν ο παραγωγός έχει κίνητρο κάνει τα πάντα για να παράξει ποιοτικό βαμβάκι.

  1. ΑΥΞΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ – ΜΕΙΩΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ – ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ

Με την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα στα οικονομικά τόσο του κράτους όσο και των αγροτών, αυτό είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσει να διατηρηθεί η καλλιέργεια. Και όλοι πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε προς αυτή την κατεύθυνση.

  • Χρήση Γεωργίας Ακριβείας

Μιλήσαμε ήδη για αυτήν. Είπαμε για το πρόγραμμα Fibermax, που τρέχουμε με τη Bayer. Όμως φέτος ξεκινήσαμε και ένα άλλο πρόγραμμα γεωργίας ακριβείας.

Στο βαμβάκι μέχρι πέρυσι δεν είχε γίνει κάτι στην Ελλάδα, παρόλο που σε Αμερική, Αυστραλία και πρόσφατα στη Βραζιλία έχουν προχωρήσει πολύ και θεωρούν ότι αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να είναι ανταγωνιστικοί.

Στην Ελλάδα, σε σύγκριση με αυτές τις χώρες, το πρόβλημα είναι ότι έχουμε πολύ μικρό κλήρο. Ακόμη και μεγάλοι παραγωγοί μας, έχουν την έκταση τους διεσπαρμένη σε πολλά κομμάτια, μακριά το ένα από το άλλο. Αυτό αποτρέπει τις επενδύσεις που χρειάζονται (μετεωρολογικοί σταθμοί, αισθητήρες, αντένες GPS κλπ), γιατί δεν είναι λογικό να αγοράζονται για κάθε αγροτεμάχιο τους.

Εδώ είδε η επιχείρηση μας τον ρόλο της. Να παίξει δηλαδή τον ρόλο του ενδιάμεσου, του διαχειριστή δηλ. της γεωργίας ακριβείας σε μια μεγαλύτερη έκταση. Έτσι επιλέξαμε στη Ροδόπη μία έκταση 5.500 στρεμμάτων περίπου, όπου θα εφαρμοστεί από φέτος ήδη από το το GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ-NEUROPUBLIC.

Τα πρώτα δεδομένα που πήραμε ήταν τα εδαφολογικά των χωραφιών. Επίσης κάθε 5 ημέρες έρχονται φωτογραφίες από τους δορυφόρους Sentinel της ΕΕ. Οι πληροφορίες που δίνουν αυτές είναι εντυπωσιακές (αντίστοιχες μιας ακτινογραφίας σε άνθρωπο). Επίσης τοποθετήθηκαν στη περιοχή μετεωρολογικοί σταθμοί και αισθητήρες υγρασίας.

Με τα συνολικά στοιχεία που μαζεύονται και τα ημερολόγια με τις καλλιεργητικές φροντίδες των παραγωγών στη συγκεκριμένη έκταση που καταγράφουν οι γεωπόνοι μας, μπορούν να δοθούν πολύ πιο εμπεριστατωμένες συμβουλές στον καθένα ξεχωριστά για την σωστή άρδευση, λίπανση αλλά και αντιμετώπιση ασθενειών.

Προς το παρόν όλα αυτά γίνονται χωρίς καμιά επιβάρυνση για τον παραγωγό. Φέτος ξεκινήσαμε από το μηδέν, και οι επιστήμονες που παρακολουθούν το πρόγραμμα πιστεύουν, ότι του χρόνου τα αποτελέσματα θα είναι εντυπωσιακά.

  • Ερευνητικά Προγράμματα

Για καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα, είναι απαραίτητο να προχωρήσει η έρευνα. Και την ευθύνη την έχουμε οι υγιείς εταιρείες του κλάδου.

Εμείς εδώ και πολλά χρόνια θεωρούμαστε από τις πιο φιλικές εταιρείες στην έρευνα και έχουμε συμμετοχή σε πολλά προγράμματα, κάποια από τα οποία είχαν θεαματικά αποτελέσματα.

Επίσης κάποια έχουν και ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους αγρότες γιατί προβλέπεται συμμετοχή τους με αποζημίωση στις νέες καλλιεργητικές προσπάθειες.

  • Ερευνητικό έργο «ΒΥΣΣΟΣ»

Σε αυτό συμμετέχουν εκτός από τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια, το ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, το ινστιτούτο αγροβιοτεχνολογίας ΕΚΕΤΑ, το ινστιτούτο κλωστοϋφαντουργίας ΕΒΕΤΑΜ, το Κολλέγιο Περρωτής με τον κ. Τσαυτάρη, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και τα κλωστήρια Ναυπάκτου.

Αντικείμενο του έργου είναι η αξιολόγηση προχωρημένων σειρών βαμβακιού. Στοχεύουμε στην εφαρμογή οικονομικότερων και φιλικότερων προς το περιβάλλον μεθόδων καλλιέργειας. Η αξιολόγηση θα γίνει και ως προς την ικανότητα νηματοποίησης. Η καλλιέργεια θα γίνει στη περιοχή μας με καινοτόμα συστήματα καλλιέργειας.

 Ερευνητικό έργο «Ανταγωνιστικότητα Βαμβακιού»

Συμμετέχουν τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια, η εταιρεία EuroAgro και το τμήμα Γεωπονίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Στόχος του έργου είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας μέσω γεωργίας ακριβείας και μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας.

  • Ευρωπαϊκό πρόγραμμα TCBL

Το TCBL είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που  στοχεύει να μετασχηματίσει τη βιομηχανία της κλωστοϋφαντουργίας και της ένδυσης, καθώς και να επαναφέρει την παραγωγική της διαδικασία στην Ευρώπη. Επιχειρήσεις, εργαστήρια, σχεδιαστές, και άνθρωποι του κλάδου από όλη την Ευρώπη,  δουλεύουν πάνω σε projects ολόκληρο το χρόνο, και βρίσκονται κάθε Ιούνιο, για παρουσίαση, συζήτηση και ανάλυση αποτελεσμάτων, αλλά και θέσπιση νέων στόχων.

Στο πρόγραμμα αυτό τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια αντιπροσωπεύουν το κομμάτι "βαμβάκι στην ΕΕ". Μιλήσαμε για το TCBL, όταν είπαμε για τα Ελληνικά ρούχα που έγινα αποκλειστικά με βαμβάκι Θράκης. Δεν είναι όμως το μόνο που κάνουμε στα πλαίσια αυτού του προγράμματος.

 

Γενικότερα όλα όσα αναφέραμε παραπάνω δεν είναι τι σκεπτόμαστε να κάνουμε. Είναι πράγματα που ήδη γίνονται και έχουν αποδώσει καρπούς. Και για τους παραγωγούς και για την εταιρεία μας και για την καλλιέργεια. Καθένα από αυτά από μόνα τους θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντικά και αρκετοί βαμβακοπαραγωγοί από άλλες περιοχές επικοινωνούν μαζί μας για να ρωτήσουν αν μπορούν να συμμετέχουν και αυτοί.

Αυτά που σκεπτόμαστε να κάνουμε όμως στις κατευθύνσεις που σας αναφέραμε είναι ακόμα περισσότερα, και θα σας τα κοινοποιούμε όταν παίρνουν σάρκα και οστά.

Για μας όλα αυτά κοστίζουν και σε χρόνο και σε χρήμα. Αλλά τα βλέπουμε σαν μια επένδυση για το μέλλον. Ένα μέλλον που θα υπάρξει μόνο αν από κοινού κάνουμε την προσπάθεια για αναβαθμισμένα προϊόντα και υπηρεσίες.

Είμασταν εδώ για 45 χρόνια και θα είμαστε για ακόμη περισσότερα για να στηρίξουμε την βαμβακοκαλλιέργεια. Είμαστε ντόπιοι και είμαστε αναγκαστικά μαζί σας και δίπλα σας έχοντας κοινή μοίρα. Δεν περνούν από το μυαλό μας σκέψεις, ότι αν δεν πάμε καλά φεύγουμε. Άρα αφού μένουμε πρέπει να επενδύσουμε.

Ξέρουμε ότι μας θεωρείτε τους πιο αξιόπιστους. Ότι από εμάς δεν πρόκειται να χάσετε λεφτά. Και αυτό στον αγροτικό τομέα, με όσα έχουμε δει, είναι πολύ σημαντικό. Αλλά σήμερα δεν μας αρκεί.

Σήμερα χρειαζόμαστε κάτι πολύ περισσότερο.

Να βαδίσουμε μαζί στο μέλλον!

 

Σας ευχαριστώ!

Tags

newsletter

Subscribe to our daily newsletter