Το ποιοτικό βαμβάκι όπλο στα χέρια της ελληνικής νηματουργίας
Το ποιοτικό βαμβάκι όπλο στα χέρια της ελληνικής νηματουργίας

Το ποιοτικό βαμβάκι όπλο στα χέρια της ελληνικής νηματουργίας

A- A+
This article is not available in the language you have selected and thus we are showing its original version. You can use Google Translate to translate it.

«Βρισκόμαστε κοντά στον τόπο κατανάλωσης και δεν χρειάζεται να αγοραστεί το βαμβάκι από την άλλη πλευρά του πλανήτη.»

«Ο παραγωγός να καταλάβει ότι δεν πουλάει μόνο στον εκκοκκιστή, αλλά και στον τελικό καταναλωτή»

Πεπεισμένη ότι η ελληνική νηματουργία έχει παρόν και μέλλον και ότι διαθέτει όλα τα φόντα για να κατακτήσει μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, ποντάροντας στα πλεονεκτήματα της ποιότητας της πρώτης ύλης και της γεωγραφικής εγγύτητας, δηλώνει η Ιζαμπέλλα Βαρβαρέσσου, πρώην πρόεδρος της Βαρβαρέσσος ΑΕ.

Μιλώντας στην «ΥΧ» στο περιθώριο της εσπερίδας της ΔΟΒ στην Ορεστιάδα, η κα Βαρβαρέσσου τόνισε ότι «βρισκόμαστε κοντά στον τόπο κατανάλωσης και δεν χρειάζεται να αγοραστεί το βαμβάκι από την άλλη πλευρά του πλανήτη. Ένα μπλουζάκι κάνει 2,5 φορές τον γύρο του κόσμου προτού φτάσει στο ράφι, κάτι που δημιουργεί μεγάλη επιβάρυνση για το περιβάλλον και ο καταναλωτής το γνωρίζει. Επομένως, αξιολογεί θετικά όταν το ρούχο κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου στην Ευρώπη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η ίδια παραδέχτηκε, βέβαια, ότι το εγχείρημα δεν είναι εύκολο, κάτι που υποδεικνύει άλλωστε και η συρρίκνωση της ευρωπαϊκής (μαζί και της ελληνικής) κλωστοϋφαντουργίας η οποία, πάντως, εκτιμά ότι θα μπορούσε να ανακτήσει έδαφος, απευθυνόμενη σε καταναλωτές υψηλών απαιτήσεων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, κατά τη γνώμη της, η Ελλάδα μπορεί να είναι ανταγωνιστική: «Το 85% του ευρωπαϊκού βαμβακιού παράγεται στην Ελλάδα και μικρές ποσότητες στην Ισπανία. Αυτό είναι ένα συγκριτικό πλεονέκτημα που οφείλουμε να αξιοποιήσουμε», σημείωσε.

«Ο αγοραστής θέλει διαφάνεια σε όλη την αλυσίδα»

«Οι πελάτες μας είναι υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, γι’ αυτό και το βαμβάκι που αγοράζουμε πρέπει να είναι πολύ ποιοτικό. Ο τελικός καταναλωτής απαιτεί διαφάνεια σε όλη την αλυσίδα της παραγωγής», υπογράμμισε η κα Βαρβαρέσσου. Η ίδια, στην παρουσίασή της στη διάρκεια της ημερίδας, στάθηκε αρκετά σε αυτή την παράμετρο (της διαφάνειας), αλλά και σε εκείνη της αειφορίας (όπως είπε, η βιομηχανία της μόδας είναι η δεύτερη πιο ρυπογόνος), τονίζοντας την επιθυμία του σύγχρονου και ευαισθητοποιημένου καταναλωτή να γνωρίζει «από πού προήλθε το ρούχο που φοράει, ακόμη και το χωράφι όπου καλλιεργήθηκε η πρώτη ύλη». Κατά την ίδια, ο παραγωγός «οφείλει να καταλάβει ότι πουλάει το βαμβάκι στον τελικό καταναλωτή κι όχι στον εκκοκκιστή, όπως το πουλάμε κι εμείς».

Η κα Βαρβαρέσσου εκτιμά ότι η δημιουργία Ευρωπαϊκού Σήματος Βάμβακος είναι ένα σωστό βήμα στην κατεύθυνση της παραγωγής ποιοτικού προϊόντος. «Αποτελεί σημαντική και πολύχρονη προσπάθεια και θα βοηθήσει, γιατί πρέπει να υπάρχει τυποποίηση κι ένα brand για το βαμβάκι».

Το παράδειγμα του Ισραήλ

Η πρώην πρόεδρος της Βαρβαρέσσος ΑΕ αναφέρθηκε στην εισήγησή της στο πετυχημένο παράδειγμα του Ισραήλ, όπου η παραγωγή είναι μικρή, μόλις 6.000 εκτάρια, με κλήρο που κυμαίνεται από 200 έως 3.500 στρέμματα. Στη χώρα παράγεται μακρόινο βαμβάκι, από μη γενετικά τροποποιημένο σπόρο, ενώ όλοι οι καλλιεργητές είναι πιστοποιημένοι κατά BCI από το 2015. Σημείωσε ότι η χώρα πέτυχε να αυξήσει τις αποδόσεις της από τα 360 στα 540 κιλά/στρέμμα, επενδύοντας στις συνεργασίες με επιστήμονες και στις οικονομίες κλίμακας, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιξε και η στάγδην άρδευση, η οποία συνέβαλε τα μάλα στην εξοικονόμηση νερού κατά 40% (από 600 κυβικά/στρέμμα σε 360 κυβικά).

Οι μεγάλες περίοδοι ξηρασίας, ειδικά τους θερινούς μήνες, οδήγησαν επίσης τους Ισραηλινούς σε επανάχρηση του νερού, με την κατασκευή ειδικών μονάδων καθαρισμού. Το 80% του νερού που καταναλώνεται επαναχρησιμοποιείται, ενώ γίνεται αξιοποίηση δεδομένων από μετεωρολογικούς σταθμούς, καθώς και από αισθητήρες που τοποθετούνται στα χωράφια για έλεγχο της άρδευσης. Στη βελτίωση των αποδόσεων συμβάλλει επίσης η ολοκληρωμένη διαχείριση παρασίτων και εντόμων ενώ εφαρμόζεται και τηλεανίχνευση από δορυφόρο.

Η κα Βαρβαρέσσου παραμένει αισιόδοξη ότι η κλωστοϋφαντουργία θα συνεχίσει να υπάρχει, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη: «Υπάρχει τεχνογνωσία και μακρά ιστορία. Οι γνώσεις είναι βαθιές και προέρχονται από τις προηγούμενες γενιές. Βέβαια, χρειάζεται να προσαρμοζόμαστε στην τεχνολογία και να την αξιοποιούμε, με στόχο να είμαστε ανταγωνιστικοί».

Η εταιρεία της –τέταρτη πλέον γενιά– αποτελεί τη μοναδική εναπομείνασα νηματουργία της Νάουσας. Εκτός από το βαμβάκι, παράγει νήμα και από άλλες φυτικές πρώτες ύλες, όπως το modal και το tencel, που προέρχονται από δέντρα. «Αγοράζουμε από την Lenzing, μια μεγάλη εταιρεία στην Αυστρία που παράγει τις συγκεκριμένες ίνες, τις οποίες μετατρέπουμε σε νήμα», αναφέρει χαρακτηριστικά. Το τελικό προϊόν πωλείται σε πελάτες στην Ευρώπη που ζητούν ποιοτικό νήμα, κυρίως σε Γερμανία, Ελβετία, Αυστρία όπως επίσης σε Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Γαλλία. Στην Ελλάδα πωλείται το 20%-25%. «Οι πελάτες μας παράγουν ένδυση υψηλών προδιαγραφών. Το νήμα μπορεί επίσης να προορίζεται για την αυτοκινητοβιομηχανία, τη φαρμακοβιομηχανία, τη βιομηχανική παραγωγή», προσθέτει.

Το κλωστήριο της Βαρβαρέσσος ΑΕ απασχολεί 230 άτομα ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, που γνωρίζουν πολύ καλά το αντικείμενο. «Η Νάουσα έχει μεγάλη ιστορία στην κλωστοϋφαντουργία και τώρα είμαστε οι μόνοι που απομείναμε», μεταφέρει με πικρία. «Όταν αρκετοί επέλεξαν να φύγουν από την Ελλάδα προς διάφορες γειτονικές χώρες, εμείς αποφασίσαμε να μείνουμε, γιατί η ιστορία και οι άνθρωποί μας δίνουν αξία σ’ αυτό που δημιουργούμε», καταλήγει, καλώντας την πολιτεία να βοηθήσει τον κλάδο.

Source: ypaithros.gr

Tags

newsletter

Subscribe to our daily newsletter